Raha tulee rahan luo

Tulojeni mukaan olen tällä hetkellä köyhyysrajan alapuolella enkä ole koskaan päässyt lähellekään keskituloja edes silloin kun olin töissä. Minua aina ihmetyttää kun joku sanoo, ettei Suomessa voi pärjätä esimerkiksi 2800 € bruttotuloilla. Itse en ole eläessäni saanut noin suurta palkkaa!

Vaikka sain tässä kuussa vain 700 € tililleni niin minulla ei ole tapana kuitenkaan stressata rahasta. Se varmaan johtuu juurikin siitä, että minulla on säästöjä. Tilastojen mukaan minulla on hieman keskimääräistä enemmän säästössä kuin muilla suomalaisilla. Velkaa minulla ei ole ollenkaan. Pienistä tuloistani huolimatta en ole joutunut kajoamaan säästöihini vaan olen jopa onnistunut säästämään lisää.

On kylläkin myös kaksi asiaa, jotka saavat minut tuntemaan oloni turvalliseksi taloudellisesti.

1. Olen terve

Tämä tarkoittaa sitä, että en joudu maksamaan isoja sairaala- ja lääkelaskuja ja näin pärjään hyvin vähällä. Voin myöskin hyvin nopeasti alkaa ansaita suurempia tuloja jos vain menen mihin tahansa työhön. Pahan päivän sattuessa en ole nirso töiden suhteen. Tiedän, että reippaalla asenteellani saisin jonkin työn hyvin nopeasti. Olen äärimmäisen kiitollinen siitä, että kaikki raajani ja pääni toimii, sillä tiedän, että kun terveys menee niin monelta asialta putoaa pohja.

2. Asun Suomessa

Täällä ei ketään jätetä heitteille. Jos vain tekee oman osansa ja hakee apua niin sitä kyllä täällä saa.  Täytyy kuitenkin todeta, että helpottaa huomattavasti jos on kaikin puolin terve. Ei ole särkyjä, jotka vaikeuttavat perusasioiden hoitamista eikä myöskään kärsi esimerkiksi mielenterveysongelmista tai päihderiippuvuudesta. Siksi korostan oikeasti tuota kohtaa 1.

Köyhdyin tässä kuussa, mutta sitten rikastuinkin.

Palataanpa vähän tuohon kohtaan kun ilmoitin, että sain 700 € tuloja tässä kuussa. Tuo määrä on nimittäin 200 € pienempi kuin mitä saan normaalisti. Täytyy sanoa, että tuli kyllä vähän levoton olo kun katsoin tililleni ja sieltä oli ehtinyt lähteä jo asumiskulut pois. Jäljellä oli koko kuukaudeksi alle 300 €. Ihmettelin aluksi syytä sillä tulorajani ei ollut vielä ylittynyt. Olin ilmoittanut koko vuoden tuloiksi 20000€ ja en ollut lähelläkään vielä tuota rajaa. Sitten tajusin, että ansaituilla etuuksilla on oma tulorajansa ja se oli paukkunut yli. Veroja oli siis mennyt 38%.

Muokkasin kiireesti verokorttiani ja ensi kuussa saan sitten taas vähän enemmän rahaa onneksi. Pärjäisin kyllä tuolla pienemmälläkin rahasummalla, mutta säästöön ei jäisi mitään ja se tietäisi takapakkia suunnitelmassani.

Muistin yhtäkkiä, että työllisyysrahaston nettisivuilla oli maininta stipendihakemuksesta ja menin heti katsomaan, että mistä olikaan kyse. Sivujen mukaan minulla oli oikeus hakea stipendiä jos olin valmistunut koulusta opintovapaan aikana. No minähän sain merkonomitutkinnon keväällä, joten hain stipendiä. Kesti ihan muutama päivä kun sain myöntävän päätöksen ja hetkessä minulla olikin 400 € lisää tililläni!

Asiat vaan oikeasti aina järjestyvät kun siihen uskoo.

"Rikkaat rikastuvat ja köyhät köyhtyvät."

On ihan totta, että tuloerot rikkaiden ja köyhien välillä kasvaa maailmanlaajuisesti.

Olen miettinyt, että missäköhän pisteessä raha yleensä alkaa tulla rahan luo. Missä kohtaa on niin rikas, ettei ole mitään muuta vaihtoehtoa kun rikastua vaan lisää? Onko se jokin euromäärä tilillä, mikä alkaa houkutella lisää euroja luokseen? Tarkoitetaanko sillä "korkoa korolle"-ilmiötä vai jotain muuta?

Onko kyse oikeasti rahamäärästä vai asenteesta rahaan? Jos tämä on oikeasti vain asennekysymys niin asenteenhan voi muuttaa ihan koska tahansa. Siihen ei tarvita minkäänlaisia lukumääriä pankkitilillä. Avuksi asennemuutokseen voisi hankkia vaikka kirjastosta kirjan, jossa tuokin asia opastetaan. –Olen itseasiassa kyllä tehnyt tuon, eli nytkö nautin sitten uuden raha-asenteen tuomasta rikkaudesta?

Vai onko kyse siitä, että kun on rahaa niin voi ottaa pelottomasti suurempia riskejä ja näin saa suurempia voittoja?   –Ihmiset ovat kyllä rikastuneet ihan maltillisella säästämisellä myös, joten en oikeastaan usko siihen, että ainoa tapa saada rahaa on ottaa suuria riskejä. Silloinhan uhkapelurit olisivat maailman rikkaimpia.

Se on varmaankin kaikkia näitä vähän ja sitten vielä hitusen onnea päälle.

Tai mitä jos rahalla on energia, joka magneetin lailla kerää lisää samanlaista energiaa itseensä? Vähän niin kuin sinitarra lähtee seinästä parhaiten sinitarralla. Kaikki asiat maailmassa koostuvat materiasta ja energian liikkeestä (oikeasti en tiedä fysiikasta tai hirveästi muistakaan tieteenaloista lukion oppimäärää enempää, joten ei tartuta tuohon heittoon liikaa). Usein silti luonnossa ja olemisessa toistuvat samankaltaiset kaavat monissa keskenään ihan erilaisissa asioissa.

Kuinka paljon loppujen lopuksi näistä asioista tiedämme? Kokoajan tutkijat löytävät uusia asioita ja keksivät uusia teorioita. 

Pidän ajattelutavasta, joka ei sulje mitään vaihtoehtoa täysin pois. Elämä on hauskempaa kun vähän salaa uskoo aarteeseen sateenkaaren päässä. Mikään ei ole absoluuttista ja on mielestäni hyvä aina jättää 5 % auki ajatukselle, että mitä jos emme tiedäkään ihan vielä kaikkea.

Kommentit