Mitä olen oppinut säästämisestä?

 Siitä alkaa olla vuosi kun aloitin uuden ammatin opiskelun ja päätin muuttaa elämäni suuntaa. Olen elänyt tämän ajan (lukuun ottamatta heinä- ja elokuuta) aikuiskoulutustuella eli n.900 €/kuukausi. Olen oppinut tänä aikana paljon säästämisestä ja olen pienentänyt kuluttamista todella paljon.

Suurimmat muutokset ja opit vuoden ajalta

  • Minulle on nykyään itsestään selvää, että teen ruoan alusta asti itse.
Ennen tilasin ruokaa kotiin ja ostin usein eineksiä töihin evääksi. Muutos oli välillä vaikeakin, koska en ole tottunut ajattelemaan elämääni kauheasti eteenpäin. Kun alkaa tottua siihen, että valmiin ruoan ostaminen ei vain enää ole vaihtoehto, tulee ruoan valmistamisesta kuin hampaiden pesu. Se vain tehdään, eikä sen kummempaa.

  • Leivän syöminen on vähentynyt.
Sain lahjoituksena tutultani muutaman paketin kaurahiutaleita ja aloin syödä aamuisin ja iltaisin puuroa. Kun ei osta leipää, ei osta myöskään leivänpäällisiä, jotka ovat yllättävän kalliita pienelle budjetille. Puuron syöminen tuntuu kehossakin paremmalta kun leivän syöminen.

  • Odotin tänä syksynä innoissani hetkeä, jolloin marjat ovat kypsinä metsässä.
Ensimmäistä kertaa oikeasti keräsin marjoja! Sain tänä syksynä pakastimeen mustikkaa, puolukkaa, tyrniä ja aroniaa. Lisäksi sain ystävältäni pussillisen omenoita heidän puustaan. Marjoja käytän nykyään joka päivä puuron seassa ja osasta valmistin hilloakin. Ensi vuonna toivottavasti saisin kerättyä enemmän vielä marjoja, sillä nykyiset riittävät ehkä jouluun asti.

  • Tutkin hintoja nykyään tosi tarkkaan.
Ennen ruokakauppaan lähtöä tutkin kaupan tarjoukset netistä ja teen ostoslistan. Heräteostoksia en tee enää ollenkaan. Olen myöskin yllättynyt siitä, että vihannesten hinnat näyttävät muuttuvan todella usein! 

Eräänä päivänä minun oli tarkoitus ostaa uusi ripsiväri samasta marketista, jossa teen ruokaostoksenikin. Pysähdyin kuitenkin meikkihyllyn eteen ja hain netistä tuon saman ripsivärin ja huomasin, että sen saikin tilattua puolet halvemmalla kuin mitä se maksoi kaupassa. Päädyin mieluummin tilaamaan ripsivärin.

Samoin kaikkien mahdollisten nettiostosten kanssa. Jos jotain on pakko hankkia niin teen aina hintavertailun ja sitten vielä googlaan alennuskoodin ja sellainen yleensä aina löytyy.

  • Olen löytänyt luotto-kosmetiikkatuotteeni.
Ennen kokeilin aina kaikkia uusia tuotteita ja kiinnostuin kivannäköisistä purkeista tai uusista, ihanista tuoksuista. Nyt minulla on tietyt ihonhoitotuotteet, pesuaineet ja voiteet, sekä meikeistä meikkivoide ja ripsiväri. Kaikki kerran hyväksi todetut ja uusi ostetaan sitten kun vanha on lopussa (ellei löydy tarjouksesta ennen sitä). Kun on päättänyt ostaa vain muutamia tiettyjä tuotteita, ei heräteostoksia enää tule. On ollut myös ihanaa huomata, että kun kylpyhuoneessa on niin vähän tuotteita, että ne näkee yhdellä silmäyksellä niin oikeasti tietää mitä omistaa, mitä tarvitsee ja mitä ei.

  • Olen löytänyt kirjaston.
Luen ja kuuntelen äänikirjoja jos jossain on ilmainen kokeilujakso, muuten käyn kirjastossa lainaamassa kirjoja ja se on oikeasti tosi kivaa! Rakastan nykyään oppia uusia asioita kirjoista. Vaikka monet tiedot pystyy kyllä lukemaan netistäkin niin kokonaisen kirjan (tai useamman kirjan) lukeminen jostain aiheesta antaa niin paljon syvällisempää tietoa asioista. 

  • Käyn salilla suihkussa ja saunassa
Tämä on uusin muutokseni. Kun nyt joka tapauksessa maksan salimaksua joka kuukausi niin miksi olen tullut aina kotiin suihkuun? Se, että olen alkanut käyttää kuntosalini suihkua, on lisännyt myös käyntejä salilla.



Näitä lukiessani huomaan, että olen oikeasti saanut lisää sisältöä elämääni sillä, että olen alkanut karsia kulujani. Yleensä aina puhutaan, että säästäminen olisi jotenkin pois elämisen laadusta, mutta omalla kohdallani se on kyllä ihan päinvastoin. Syön nykyään paremmin ja liikun enemmän. 

Monet varmasti tietävät sen tunteen kun on ostanut jonkin ihanan uuden vaatekappaleen tai asukokonaisuuden ja hetken elämä on yhtä hymyä ja onnellisuutta. Se tunne kuitenkin katoaa pian ja taaskaan ei ole mitään päällepantavaa. Samankaltainen olotila tulee siitä kun saa irtokarkkeja silloin kun niitä oikein todella tekee mieli. Verensokeri nousee hujahtaen. Hetken on tosi energinen olo ja sitten se jo laskeekin ja voi tulla suorastaan huono olo. Tutkitusti parasta on syödä tasaisin väliajoin niin, että verensokeri pysyy myös tasaisena ja olo pysyy jatkuvasti hyvänä ja energisenä.

Samoin olen huomannut, että jostain syystä en kaipaa tuota uuden tavaran tuomaa euforiaa enää. Aivan kun olisin löytänyt jotenkin tasaisemman ja terveellisemmän tavan kuluttaa. Se, että kuun lopussa saan laittaa rahaa säästöön niin aiheuttaa tyytyväisyyden tunteen ja se tunne on pysyvää.

Kommentit